ДИТЯЧО-ЮНАЦЬКА БІБЛІОТЕКА МИРГОРОДСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ 
Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу
Календар
«  Серпень 2014  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Вітаю Вас, Гість · RSS 25.04.2024, 22:11

Головна » 2014 » Серпень » 12 » Прийшов Спас - йде вже літечко від нас.
15:23
Прийшов Спас - йде вже літечко від нас.
З глибин українського народного світогляду виринає багато народних свят,звичаїв,вірувань та прикмет. У серпні ми відзначаємо три чудові свята – три Спаса,тому цей місяць у наших предків ще називався Спасівкою. Свята врожаю, які побутували з давніх-давен в усіх хліборобських країнах, відзначалися врочисто, як прояв подяки Богові за щедрі дари літа плоди, ягоди, овочі, злаки, мед тощо. Ці свята особливі, бо у них тісно переплелися церковні традиції з народними. Перший Спас називається «Винесення Чесних Древ Животворного Хреста Господнього», який за новим стилем святкують 14 серпня. В народі ж називають це свято по-різному:Медовий Спас, Маковій, Мокрий Спас. У цей день відзначається пам'ять сімох святих Старого Завіту – мучеників Маккавеїв та їх матері Соломії. Усі вони прийняли мученицьку смерть, але не відреклися від християнської віри, тому, це свято для нас – нагадування про стійкість та мужність в питанні віри та душевної стійкості. Це привід замислитися над своїм життям, про те «що Бог про нас дбає». На Маковія жінки несли букет з різних трав та квітів. Такий букет називається «Маковійчик» або «Маковейка», складання якого вимагає неабиякої фантазії, майстерності та вміння,бо кожна рослина має своє магічне значення і використовується як символ-оберіг. Наприклад: жито - символ життя, пшениця, овес, ячмінь, як знак достатку на столі. Головним у такому букеті є мак – символ багатства і грошей, а також сильний оберіг, який забезпечував захист від нечистої сили та відьом. Ним обсипали корів і господу «від усього лихого» приказуючи: «Щоб було в господарстві стільки тварин, як у маківці зернин». За бажанням господині додавали у букет ще й інші запашні квіти та трави:чорнобривці, гвоздики, полин, любисток. Після освячення маковійчика кладуть за образами і він зберігатиметься там аж до весни, а за потреби використовуватимуться деякі трави для приготування ліків, адже «освячене зело до всякої слабості здібне». Весною мак розсівали в квітниках,садках,городах,а сухими травами дівчата мили волосся «щоб коса росла до пояса». Освячена цього дня вода дуже цінується і вважається надзвичайно корисною,тому нею освячували колодязі. Хворі люди пили цю воду,вмивалися нею,купалися в освячених водоймах з метою очищення від усього лихого та зміцнення здоров’я. На Маковія святили також мед у стільниках, а потім щедро пригощались ним. Ритуальною їжею були «шулики» - прісні коржі з маком та медом. Готували також пироги,вареники,пампушки з маком,різноманітні медяники та маківники. Цей Спас важко віднести до свят, оскільки в цей день починається суворий Успенський піст, тривалість якого 2 тижні, на який поминають померлих родичів. Якщо « з Першого Спасу – холодні роси», то з Другого Спасу вже починаються приморозки, а тому й кажуть «Прийшов Спас - держи рукавиці про запас!». 19 серпня за новим стилем відзначають Другий Спас або Яблучний Спас. В церковному календарі це свято отримало назву Преображення Господнього. Головним обрядом цього дня є освячення плодів і злаків у церквах, зокрема яблук, бо їсти їх до цього дня вважалося гріхом. Цього ж дня, у давнину, люди залишали на краю ниви жмут незжатого жита та пшениці, який найчастіше називався «Спасова борода», співали пісні вшановуючи Бога Спаса та добру ниву, що подарувала щедрий урожай. Яблучний спас триває протягом дев’яти днів і присвячений подіям вирішальним для переконання учнів Ісуса Хреста,що перед ними – Спаситель. Третій Спас, який відзначають 29 серпня, ще називають Хлібним, оскільки цього дня господиня випікала перший хліб з нового урожаю. З хлібом-сіллю проводжала вона господаря в поле, де він засівав озимину. В кожній родині відбувалося освячення зерна, щоб забезпечити достаток протягом року. Бібліотекарі відділу обслуговування Миргородської центральної районної бібліотеки провели бесіду – цікавинку «Прийшов Спас – йде вже літечко від нас», розповіли користувачам не лише про Спасівку, а й інші свята, звичаї, обряди, символи та традиції українського народу, які формувались протягом багатьох поколінь нашими предками. Провідний бібліотекар відділу обслуговування Ісаєва С.Л. ознайомила присутніх з книгою: Скуратівський, Василь Тимофійович Святвечір : нариси-дослідження у двох книгах / В.Т. Скуратівський; Передм. М. Зінковський; Худож. оф. Е.І. Храпко. - Київ : Перлина, 1994 - . - (Українська пізнавальна бібліотека "Земляни").Святвечір : нариси-дослідження : у 2 кн. Кн. 2 / В. Т. Скуратівський. - Київ : Перлина, 1994. - 192 с. До книжки входить понад сто ґрунтовних описів свят та обрядів. вони сповна розкривають духовний світ українців, їхній Божий дар творити його добрим, щедрим, щирим, милосердним, співчутливим, гостинним. Оповіді автора написані образною мовою, пересипані піснями, прислів’ями, приказками. Книга розрахована на якнайширше коло читачів, прислужиться й тим, хто опановує предмет «Народознавство». Також запропонували скористатися Інтернет - ресурсами бібліотеки, таким чином, кожен бажаючий зможе не тільки поповнити свої знання, а й збагатити свій духовний світ. Прийшов Спас Кажуть люди: « От і Спас, Йде вже літечко від нас». Та всього залишив Спас Добрим людям про запас. Мед,як сонце,золотий, Дух від яблук запашний, Мак,волошки,чорнобривці – Все на Спаса пригодиться. Хто працює,той і має, І про того Спас подбає! Літо красне,прощавай, В душах нам тепло лишай. О. Роговенко Тетяна Мостова, завідуюча відділом обслуговування центральної районної бібліотеки
Переглядів: 535 | Додав: bibliomirg
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright MyCorp © 2024
Зробити безкоштовний сайт з uCoz